sexta-feira, 4 de dezembro de 2009

LAS MATÂNCIAS


L Eimbiêrno stá a la porta i cun el chega l friu, las geladas, muitas geladas, quanto mais friu melhor. Ye l tiempo de las matâncias de l cochino.

La matância ye de las ultimas tarefas que inchen la casa dun trasmuntano. Ampeça- se cun las trilhas, se fur un bun anho arrecade-se muito grano; benen apuis las huôrtas onde se cuolhe de todo, freijones, batatas, …; las bendimas, enfin , chega l die de la fiesta de la matância. Cháman-se alguns matancieiros, porque la família nunca chega para tratar de dous cochinos, si porque dantes, rala era la casa que tenie menos de dous cochinos.

Este die ye to el custituido de etapas. Lhougo pula manhana, traien-se ls cochinos de la loja, presos cua cuorda, i muitas bezes son percisos cinco ou seis tius para l poneran en riba de l banco, depende da la grandura de l bicho!
Cochinos muortos, stenden-se no chano, na posiçon de correr, cubren-se com palha de restrolho e toca a chamuscá-los, nenhum pelico puode ficar sin ser queimado. Ne l final, lhaban-se bien lhabadicos i stan prontos para ls abrir. Eiqui entraba you, en pequeinha, tenie cumo tarefa de dar, na boca, als matancieiros l sangre que yá staba cozido. (era ua spece de salada feita cul sangre, azeite i cebolha i eilhes iban chamuscando i quemendo).
Ampeça l trabalho de las ties, toca a lhabar las tripas. Digo-bos l you que ye ua tarefa pouco agradable, muitas bezes , teniemos que partir l carambelo de l’auga para las podermos lhabar, nien sentiemos la punta de ls dedos de tan gelados que stában. Baliemos l bino caliente i las moleijas que mos speraban an casa. Tarefas angratas que teniemos pula frente!
Anquanto isso, ls tius antretenien-se a jogar al fito, a la relha i outros jogos daquel tiempo.Era berdadeiramente un die de fiesta.

Hai muitos anhos que nun stou nua matância mas tengo soudades desses tiempos. Ls dies que se seguien éran ls que you mais gustaba. Primeiro çfazien-se ls cochinos, bien que you gustaba de assar ua febrica ne l lhume, bastaba ua arena de sal, punisse nas brasas, apuis, anrriba d’un carolo de pan, era un cunsolo de quemer!

Cochino çfeito i sculhidas las carnes, las febricas i l lhombo éran siempre para fazer ls chouriços, straba na hora de temprar ls barrenhones de carne, un barrenhon pa las chouriças, outro pa ls chouriços, pa las bochas, nun çquecendo la de ls botiêlhos. Despuis, a la nuite, fazie-se la proba de las carnes. Punisse ua greilha al lhume, chena de chichos, que serbie para saber se las carnes stában bien tempradas. Soutro die, fazien-se ls anchidos, era todo l die a dar a las manos. Hoije en die, ya yai máquinas enchideiras mas, dantes, era todo feito a mano cun l’ajuda de ua anchideira, an forma de funil. Ls chabianos i las tabafeias, éran ls últimos a ser feitos. Assi se passaba ua semana de trabalhos i mais trabalhos. Ne l fin, daba gusto de ber aquelhas baras todas, chenas de fumeiro penduradas na cozina (que tenerie de ser sin forro, pa l fumeiro quedar bien areijado) i la dega culs toucinos i ls presuntos na salgadeira, sin çquecer las orelheiras cul fucino i ls pies de ls cochinos…
Tanta cousa buona, tanta fartura! Todo se aprubitaba, até l’unto se fazie, para temprar l caldo. Azeite? Solo pa l poner nas patatas i outros cozidos.

Hoije en die, ya pouca gente fai la matância i agora todo fai mal, quien bai a quemer l toucino? I l fumeiro? Dizien ls doutores que fai mal al colesterol. Pensar que dantes todo se quemie, nada se stragaba. Quien nunca quemiu ua torradica untada cun toucino? Até me ben auga a la boca solo de pensar nesses tiempos….


 

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Semeia um pensamento e colherás um desejo; semeia um desejo e colherás a acção; semeia a acção e colherás um hábito; semeia o hábito e colherás o carácter. (Tihamer Toth)

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Há flores que crescem no esterco. Ou entre duas telhas, com as raízes aconchegadas entre meia dúzia de grãos de terra que o vento arrastou. E talvez sejam mais verdadeiramente belas do que as outras, que alguém colocou num grande jardim e regou abundantemente durante o estio até que se cobrissem de cores e aromas.Com os homens acontece algo de muito semelhante. Quando parecem existir todas as condições para que um homem se desenvolva harmoniosamente, cheio de virtudes e qualidades, sucede frequentemente que esse homem se torna mole e falso. E que a sua beleza - descobrimos isso mais cedo ou mais tarde - acaba por não passar de aparência.(Paulo Geraldo)